mariekenmarloes.reismee.nl

Deel II, Op je slippers door de Jungle

Hongerige lezers,

Na velerlei verzoek weer eens een update te geven, zullen wij daar eindelijk eens gehoor aan geven. Niet voor niets heeft deze update zich zo lang op zich laten wachten, we hebben weer vele avonturen beleefd, dus neem een extra bammetje (met kaas, jaloers!) en leg een extra kussentje onder je zetel (we hebben belgen ontmoet) want dit wordt een taaie kluif.

De dag voor de grote Venezuela Colombia oversteek, waarschuwde een oplettende lezer van onze weblog, Lot, voor het feit dat Chavez de avond te voren de oorlog verklaard had aan Colombia, en om zijn woorden (die hij al vele malen vaker had gesproken) kracht bij te zetten, ook nog 25.000 millitairen richting grens had gestuurd. Vol goede moed gingen wij dus op pad, met uiteraard onze duitse vrienden, woest ogende grote jongen en vloeiend spaans sprekend lief vriendinnetje, maar helaas hadden ookdrieIerse vrouwenop middelbare leeftijd (tweeapathisch, een hysterisch)ook de voordelen van die gouden combinatie ingezien, dus zij sloten zich bij ons aan. Het busje dat ons tegen mogelijke vuurgevechten, vallende bommen en militaire controles moest beschermen was dan ook bemand door een super professioneel trio. De buschauffeur die voor 160 bolivar de kerstkalkoen van een van de passagiers onder zijn stoel bewaarde om hem zo de grens over te smokkelen, de nog dronken van de vorige avond hulpbuschauffeur die luid meezong en zwoel meedanste op de uit elf luidspeakers knallende carribische muziek en de jonge dame die haar borsten, zostrak opgebonden dat ze er nog net overheen kon kijken, bij iedere controle in het gezicht van de gewapende millitair wreef. Negen paspoortcontroles, een opgepakte passagier wegens vervalst paspoort en op de vlucht voor criminele activiteiten en heel veel corruptieschandalen later stonden we dan toch op de grens. Aangevallen door minstens 38 mensen die je euros, guldens, bolivaren of dollars wilden wisselen, sloten we ons op in een busje die ons verder zou rijden. Hysterische ier trok haar superhandige backpackers ultralight rekenmachientje tevoorschijn en na een kwartier koortsachtig tikken kwam ze tot de conclusie vreselijk afgezet te zijn, iets wat wij haar met wat simpele hoofdberekeningen ook wel hadden kunnen vertellen (maar wat we natuurlijk niet gedaan hadden). Twee seconden na grensovergang belde ze dan ook trots mams en verloofde om te zeggen dat de grensovergang perfectly fine verlopen was en ze no trouble at all had gehad. Juist.

En toen waren we in Taganga, een piepklein kustplaatsje in de Carriben, waar negen duikscholenwegens grote concurrentie bodemprijzen (zie de woordgrap) boden voor een PADI licence. Hier begon dus het zware leven. Mariekes oren bleven maar squeezen,Marloes haar duikbril was te groot zodat ze iedere minuut moesten klarenen onze neutral buoyancy bleek toch wat negatief te zijn. En iedere avond mochten we niet eens meer dan twee cocktails drinken tijdens happy hour van ons hostel, Casa Holanda (oost west, thuis best), omdat we anders decompression sickness zouden oplopen. We kregen zelfs een boek waar we uit moesten studeren, daarvoor waren we niet op reis gegaan.Na drie dagen zoute lippen eneen voor eeuwig blijvende afdruk van de duikbril op ons voorhoofd hadden we dan toch ons PADI in the pocket, tijd voor wat ontspanning.

Om half tien de volgende ochtend stond onze chauffeur\salsaleraar klaar om onsnaar National Parque Tyrona te brengen, waar zich volgensvele de mooiste stranden van de bevinden(mogen wij ook eens een keertje). Bewapend met de nieuwe bikini vanMarloes, met een 'Pantalon muy grande' ipv de veel hippere vetermodelletjes, onze slippers, handoeken en muggenmelk stapte we het park in. Niemand had ons echter verteld (ja, misschien in het spaans, maar dat kunnen we toch niet verstaan!)dat de stranden alleen te bereiken zijn via een pad dwars door de jungle. Na een uur door de jungle gelopen te hebben kon je een eitje bakken op ons voorhoofd, maar we waren op het aller mooiste strand dat we ooit gezien hadden. Enige nadeel echter was dat het verboden was om te zwemmen ivm de aanwezigheid van haaien, stromingen en scherpe rotsen (Meer hierover later in dit verhaal). Het strand waar we wel konden overnachten en zwemmen was nog 1,5 uur verder lopen, maar eenmaal daar was dit strand ook zeker niet onaardig. We wisten de laatste twee hangmatten boven op een rots midden in de zee te bemachtigen en bleken ook nog naast een aardig Australisch trio te slapen. Zij werden zowaar onze eerste vrouwelijke vrienden van deze vakantie, en dat was maar goed ook, want nu konden we hun zaklampen, muskietenspray, WC papier en snorkels gebruiken. Zelf waren we dus duidelijk iets minder goed voorbereid op deze kampeerachtige toestanden en de eerste nacht in een hangmat, hoe mooi de plek en het uitzicht ook was, was voor ons alles behalve echt comfortabel. Gebroken van onze hangmat ontmaagding besloten we een dagje eerder terug te gaan naar Taganga, om nog eventjes van de luxe en schone handoeken in Casa Holanda te genieten. Onze hangmatten konden we onderhands doorverhuren aan twee Amerikaanse jongens, Justin enSteve, diestrandwacht en brandweerman bleken te zijn (nee, geen flauwe striptease act). Onder het motto' Yes,we can' doken zij daarna wel even in de zeeop het gevaarlijke strand, want ze waren'From L.A., and weare really good swimmers' .Met een geweer tegen hun hoofd werden ze vriendelijk verzocht er weer uit te komen...

Samson en Gert (onzer Belgische vrienden van de duikcursus), bleken ook in het park te zijn en wilde graag met ons terug lopen naar de beschaving, en 's avonds waren we weer veilig thuis in Casa Holanda. De volgende middag om drie uur vertrekt onze bus richting Cartagena, een stad zuidelijk van Santa Marta en een van de mooiste steden van Zuid Amerika.

Als we net een beetje honger krijgen zet de taxi ons af voor de deur van Casa Media Luna (geselecteerd vanwege de aanwezigheid van een zwembad, dat helaas niet groter blijkt te zijn dan een vogelbadje). We lopen de oude stad in en zijn echt onder de indruk van de schoonheid en beschaving die we aantreffen. Wie we ook aantreffen zijn de brandweerman en strandwacht, die ons uitnodigen om de volgende dag met ze mee te gaan naar Vulcano Totumo, waar we onszelf kunnen badderen in reinigende modder. Het is een ervaring om nooit te vergeten: de vulkaan ziet eruit als een gigantische mierenhoop, en de modder is warm en vooral modderig. mannen zonder tanden springen samen met de je modder in en geven je ongewide massages. En als je uit de modder komt, loopt en een vrouwtje achter je aan die je wil wassen en je bikini uittrekken.

's Avonds hebben we een Pool Party bij een van de Colombiaanse vriendinnetjes van de Amerikanen. Deze vriendinnetjes blijken op stand te wonen en beschikken over een appartement met uitzicht op zee en vier zwembaden. Als cadeautjenemen we een fles Rum mee,maar voor we daaraan toe waren moestener 4 flessen whiskey leeggedrinkenworden.Sluitingstijd vanhet feestje was zo laat dat we het niet meer verstandig vonden een taxi terug tenemen naar ons hostel, dus besloten we om de nacht door te brengen in een van de logeerkamers. Toen we wakker werdenhebben we wat uurtjes in het zwembad gelegen, maar dat werd toch een beetje saai. Wat zullen we de komende tijd gaan doen?

We hebben wel een idee, onze reisplannen gaan we lichtelijk aanppassen. We denken eraan om vanuit Cartagena met een zeiljacht in 5 dagen naar Panama City te zeilen, en vanaf daar het vliegtuig naar Lima te pakken. We zullen jullie uitteraard laten weten of dit door gaat!

Hasta la vistaBaby!

Margo

Leuk weer van jullie te horen. Ik moet zeggen dat ik steeds met plezier jullie humorvolle verhalen lees. Dus Marloes, het verveelt nog steeds niet hoor. Wat mij betreft schrijven jullie lekker door. De foto's zijn erg mooi. De piranha is mijn favoriet. Lekker gebitje.
Veel plezier

Mat

Hoi Marloes en Marieke,
Ik kom zojuist uit de kantine van de sporthal ( nee, ik had bardienst!) en toch snel gekeken of dat jullie nog een update hebben geschreven. De hele familie ligt op één oor. Wat een prachtig verhaal hebben jullie geschreven. ik heb de indruk dat jullie het prima naar je zin hebben en veel interessante mensen hebben ontmoet. De foto's zijn prachtig. Onze hele buurt en ook familie leeft met jullie mee. Je snapt wel dat jullie vaak onderwerp van gesprek zijn en menigeen is jaloers op jullie. Ik hoop dat je nietzeeziek wordt en veilig in Panama aan komt. Liefs papa/mama

Debo

Ola wereldreizigers!

Jullie vermaken je goed daar aan de andere kant van de wereld zo te lezen! Mooi dat jullie de mooie stranden afwisselen met wat actie! Hoop dat jullie nog een paar mooie duiken mogen maken daar.. Geniet ervan!

Muchos besos vanuit Indoland!

Els

Begrijp ik het goed dat zon, zee, strand en luieren jullie nu al beginnen te vervelen? En jullie moeten nog 2,5 maand... Wel fijn om van jullie te horen, 't was stil aan de overkant!

Ik zal in het weekend een berichtje via de e-amil sturen, beebies! Kus Els

Guus Mannaerts

Beste meiden,

Net de zeilboot naar de winterstalling gebracht en zo een begin gemaakt met het wachten op een nieuw seizoen. De langewintermaanden worden een stuk draaglijker nu ik kan genieten van jullie foto's en verhalen. Enige jaloezie kan ik natuurlijk niet onderdrukken toen ik over jullie zeilplannen las. Om er zeker van te zijn dat we daar een (beeld)verslag van krijgen, heb ik wat extra fotoruimte voor jullie ingekocht.

Geniet van de trip.

Liefs Guus

Eline en Anneloes

Ola Marieke en Marloes!
Wat een lang, maar vooral heel gaaf verhaal! Wat een avonturen, we zien jullie al gaan op je slippertjes..
Wel heel cool dat jullie je duikbrevet hebben gehaald, wij zitten daar ook nog aan te denken maar het snorkelen vandaag ging al niet super haha...

Geniet ervan en we horen wel weer wat er van jullie plannen is geworden!

Heel veel liefs en kussen uit Thailand,
Elline en Anneloes

Ivonne

Hee Mar en Mariek,

Wat fantastisch allemaal! ik ben echt zo jaloers.. Tis echt leuk om deze verhalen te lezen! schrijf er maar snel nog eentje!

Doe wel alsjeblieft voorzichtig:)

Kusjes!!

Maarten je liefste broer

Marieke, ik ben superjaloers op je. Ik zit hier met papa en mama te kijken hoe de regen langs het raam stroomt...
HHVVJ NTB WJNMK Maarten

Linde

He Ladies, still going strong zie ik al wel weer! Vooral de foto's zijn altijd heerlijk om even te kijken en jaloers te worden. Hetzelfde gold trouwens voor het introductiefilmpje van jullie tijdens de 2e borrel haha!

Heb afgelopen vrijdag mn borrel gehad, heel jammer dat jullie er niet bij konden zijn, maar heb wel een fantastische avond gehad! Mariek, dankjewel voor je stukje in mn afstudeerboek, zelfs van zo ver weg! :)

Blijf nog maar lekker verder genieten daar en tegelijkertijd ons fotootjes voorschotelen zodat we weer even wat solliciteer-ontwijkend-gedrag kunnen vertonen...

Dikke kus voor jullie allebei xxx

peter

dag zuster!

ik zit nu opschool weg te rotten en ik ga dalijk naar
jeugd van tegenwoordig:)
waneer doen we een keer skipe en ik heb je smsje
nog steeds niet gehad.

kus peter

Griet

Maria! Ouwe knalpijp, wat heb jij het prima voor elkaar.. Kan niet wachten totdat jij ook weer in het regenachtige NL bent! Lafja, xx

wil

marloes, leuk hoor! verhalen klinken goed. wat een ervaring! ik blijf je volgen.

groeten, wil & gerard.

Mat

Hoi Marloes en Marieke: Als ik jullie verhaal lees dan geloof ik spontaan weer in Sinterklaas al was hij dan even op staatsbezoek in Zuid Amerika.
Veel plezier in Peru!